Flensborg Gildet
Flensborg Gildets årsberetning for 2024/2025
Der blev afholdt ekstraordinært gildeting i Middelfart den 8.
januar, fordi hele landsgildeledelsen var trådt tilbage i utide.
Ami Jessen deltog i gildetinget. Der blev afholdt nyvalg, og
valgt blev Søren Silving (LGM) Hanne Borgstrøm (LGK) og Ilsa
Lux Andersen (LGS)
Nytårsgildehallen 2024
Flensborg Gildets gildeår 2024 startede desværre med en
aflysning, idet vejrforholdene krævede, at nytårsgildehallen
ikke kunne finde sted.
Distriktets Visionsdag 2024
Distriktet inviterede gildeledelserne til visionsdag den 11.
februar sammen med Marianne Karstensen, København.
Gildeledelserne og andre interesserede var inviterede. Emnet
var ”Det attraktive gilde”. Det blev til en rigtig spændende dag,
hvor vi alle blev meget inspirerede.
Gildemødet den 22. februar 2024
Næste møde i Flensborg Gildets regi fandt sted på selveste
Tænkedag, den 22. februar, i Det Danske Hus i Sporskifte. Vi
lyttede til en gildemestertale om den nødvendige synliggørelse
af gildebevægelsen.
Vi lærte at binde en venskabsknude og at lave en abehånd ved
Finn Limbrecht.
Efterfølgende spiste vi tomatsuppe med kød eller melboller. Det
var en rigtig hyggelig aften.
Løvebrølet 2024
Den 3. marts deltog Ami og Inger P. som poster i Løvebrølet,
der denne gang sluttede på Askfelt Danske Skole. Deltagerne
skulle blandt meget andet bage kage på en Trangia, og det var
forbavsende, hvor godt det lykkedes for dem. Det var Ami og
Inger P., der stod for denne hyggelige post.
Gildeting 2024
I marts afholdtes der Gildeting i Det Danske Hus. Der var
genvalg af gildemester Ami Jessen, valg af repræsentant til
korpsrådsmødet, Inger P., og nyvalg af suppleant til
gildeledelsen, Troels Petersen.
Sct. Georgsdags Gildehal afholdtes den 24. 04. hos veteran-
brandbilslokalerne i Altholzkrug. Det var rigtig sjovt og
spændende at se de gamle veteran-brandbiler.
Ja, Inger Pfingsten blev ligefrem efterfølgende kørt til Det
Danske Hus i en veteran-brandbils folkevogn af en af de flinke
brandmænd
Distriktsgildeting i Felsted 2024
Der var Distriktsgildeting i Damms Gård i Felsted den 30. april.
Inger P. og Ami Jessen deltog i en festlig og spændende aften.
Gildeskråen 1996-2024
Gildeskråen 1996-2020 udgaves den 6. maj 2024 og er skrevet
af Inger Pfingsten og Ami Jessen. Den kan stadig erhverves ved at kontakte enten Ami eller Inger P.. Bogen er finansieret af
SSFs puljemidler.
Distriktets gildeekspedition til Bautzen,
Cottbus og Dresden 2024.
32 gildemedlemmer fra Sønderjyllands Distriktsgilde var på
fornøjelig og interessant tur i Kristi Himmelfartsferien
Tur til Arten Eden 2024
Den 16. maj var Flensborg Gildet på tur til ”Arten Eden” i
Eggebæk/Eggebek. Det var en rigtig spændende oplevelse.
Desværre havde vi et uheld, idet en af de hængende stålwirer,
der holdt en frit hængende svingstol, brast, og Lise Hojer, der
sad i den faldt og slog sig ret slemt. Lise gennemførte dog
efterfølgende turen, men det var en slem forskrækkelse. Efter
besøget i Arten Eden kørte vi til Spejdergården Tydal og
tilberedte indonesisk mad, som fortæredes med stort velbehag.
Friluftsgudstjeneste til pinse 2024
Flensborg Gildet deltog i en dejlig og helt usædvanlig pinse
friluftsgudstjeneste den 19. maj. Det var et arrangement for
alle flensborgske menigheder, som var arrangeret af Sporskifte
danske Menighed. Menigheden havde købt et stjernetelt, og det havde Flensborg Gildet også. Gildets stjernetelt skulle bruges til gildeaktiviteterne på Tydal Jamboretten. Nu sad vi trygt og godt med tag over hovedet som beskyttelse mod solens stråler, men alligevel ude i den frie natur. Et bål i midten illustrerede pinsens budskab om Helligåndens komme via ”tunger af ild” .Efter gudstjenesten serveredes der dejlig mad, og vi hyggede os meget i hinandens selskab.
Distriktets ukrainske dag 2024
Lørdag, den 26. maj deltog 5 flensborgske gildemedlemmer i
Distriktets ukrainske dag på Vojens Gildets vidunderlige
lejrplads i Bodum. Det var en meget spændende dag med god
ukrainsk mad og med en meget travl Finn Limbrecht, der fik
madtilberedningen til at hænge sammen trods en del
genvordigheder. Finn havde været med til hele planlægningen.
Sankte Hans, Sankte Hans........
Flensborg Gildet var med til Skt. Hans-arrangementet ved Det
Danske Hus den 23. juni. Rigtig mange gildemedlemmer deltog.
Ami holdt båltalen, der handlede om det frie ord i N.F.S.
Grundtvigs ånd. Det blev til en særdeles dejlig aften i rimeligt
vejr, der holdt sig i skindet trods mange truende skyer.
Sønderjyllands Distriktsgildes spændende udflugt til
Sprogø den 25. juni 2024.
Der blev også tid til en sightseeingstur gennem den smukke
middelaldertidsprægede by Nyborg med den maleriske borg
Nyborg Slot, der dannede rammen for Danehoffet gennem
århundreder. Selve besøget på Sprogø var en kæmpe
oplevelse.
Tydal Jamboretten 2024
Det var en stor oplevelse at være med som gilde på Tydal
Jamboretten, og vi var talrigt repræsenterede både hvad angår
aktiviteter og andre gildetilbud, men også via Spejdermuseets
flotte tilbud.
Således tilbød vi jernalderaktiviteter for børn i alderen 6-12
år og det hver eneste dag med undtagelse af ankomst- og
afrejsedagen. Yderligere tilbød vi en meget velbesøgt
friluftsgildehal, en Gilwell Reunion, en
midnatsgudstjeneste og Peter Pedals fødselsdag samt et
natløb for børn i ulvealderen.
Inger og Siggi Pfingsten fra Flensborg Gildet repræsenterede
sammen med Anne Marie Brændeskov (museumsudvalgets
leder) Spejdermuseet. De havde sørget for et udstillingstelt
med effekter fra museet samt tilrettelagt aktiviteter for børn i
spejderalderen, og det hver dag.
Ja, vi kan med stolthed i stemmen sige, at Flensborg Gildets
medlemmer med hjælp fra gildemedlemmer og spejderledere
fra Danmark mestrede alle Flensborg Gildets og
Spejdermuseets tilbud. Det var blot en skam, at vi blev nødt til
at afbryde Peter Pedals fødselsdagsfest før tiden, fordi vi fik et
kraftigt regnvejr, men det planlagte program kan vi jo måske
gennemføre, når Påhitterne igen står for Ulvedagen på Tydal i
september 2025
DIS/DUS-stævne i Kolding 2024.
Ami deltog i et spændende DIS/DUS-stævne i Kolding den
25/26. august. DUS-stævnet ledtes af UK Inga Gustafsen, Faxe.
På billedet ses uddannelseskoordinator Inga Gustafsen fra Faxe i forgrunden til venstre.
Grænsetræf på Tydal 2024
Sønderjyllands Distriktsgilde og Verband Deutscher
Altpfadfindergilden i Hamborg samt Gemeindepfadfinder i
Husby arrangerede atter et fantastisk Grænsetræf, hvor vi, der
var deltagere, rigtigt fik spejderblod på tanden igen med både
foredrag, udflugt, diskussioner, lejrbål, goodturn, vandretur og
Drageløb. Emnet for grænsetræffet var ”Kultur i grænselandet”.
Der skal gå en stor tak til Påhitterne for et både fornøjeligt
spændende Drageløb på Tydal. Og der skal selvfølgelig først og fremmest gå en stor tak til Inger og Siggi fra vores eget gilde
og til hele Grænsetræf-teamet for deres engagerede indsats for
virkeliggørelsen af Grænsetræffet, en virkelig vedkommende,
levende og international event.
En speciel stor tak til Inger Pfingsten, der for tredje gang i træk
havde påtaget sig formandskabet for et atter fantastisk forløb
af Grænsetræffet
Friluftsgildehallen den 19. september 2024
Påhitterne stod for Friluftsgildehallen ved Det Danske Hus den
19. september, hvor vi markerede naturens uge ved at plante
rigtig mange blomsterløg i diget, der grænser ud mod fortovet.
Gildemestertalen handlede om jamboretten og om de
forandringer, der sker i Sct. Georgs Gilderne i Danmark lige nu.
Påhitterne sørgede for grillpølser og kartoffelsalat.
Det var igen et super arrangement i Påhitternes regi.
Gildemesterstævnet den 28.-29. september
Ami måtte sende afbud til deltagelse i gildemesterstævnet
grundet sygdom. Da Finn alligevel deltog i Gildemesterstævnet
som en af tremands-teamet, der skulle tilrettelægge et
spændende og udfordrende program for gildemesterstævnet
lørdag eftermiddag, overtog han også hendes plads.
Besøg af 5. Sct. Georgs Gilde i Kolding
5. Sct. Georgs gilde med 25 gildemedlemmer var på besøg på
Duborg-Skolen den 5. oktober. Bagefter kørte de til Det Danske
Hus i Sporskifte for at spise frokost.
Efterfølgende var de på tur til Oversø Kirke, til Arnkiel Park i
Munkvolstrup/Munkwolstrup, hvor de beundrede de flotte
Langdysser og dernæst gik turen til til mindesmærkerne ved
Sankelmark. Siggi guidede. Inger, Siggi, Ami og Leif sørgede for frokost og til sidst for kaffe efter besøget i
Munkvolstrup/Munkwolstrup.
Tak for dejligt besøg.
Fellowship-Day den 25. oktober 2024
Der blev afholdt Fellowship-Day på Damms Gård i Felsted den
25. oktober. Det blev en rigtig god, hyggelig og interessant
aften. Finn Reske Nielsen fra Aalborg fortalte om FN og om de
17 verdensmål. Finn var som GIM aktivt med i planlægningen
af Fellowship-dagen.
Fødselsdagsgildehallen den 21. november 2024
Fødselsdagsgildehallen fandt sted den 21. november i Det
Danske Hus. Florian Lange blev optaget i gildet.
Gildemestertalen handlede om Tydal Jamboretten og om de
problemer, vi har som gilde, fordi vi ikke er ulykkes- og
ansvarsforsikrede. Gildeledelsen har ført samtaler både med
SSF, med advokat Steen Schröder og med SdU om
problematikken. Gildeledelsen vil indkalde til et ekstraordinært
gildeting i forbindelse med julefrokosten, hvor vi så kan
beslutte os til, hvilken vej, vi vil gå i gildet.
Fredslysgudstjenesten den 1. december 2024
Fredslyset hentedes hos Distriktsgildemester Hans Henrik Galle den 29. november og blev ført ind til gudstjenesten af spejdere
og gildemedlemmer den 1. december. Det var en meget
stemningsfuld gudstjeneste med en prædiken, der gik lige ind i
hjertet. Fredslys-budskabet var i år skrevet af en af vores egne
i Sydslesvig, nemlig af fhv. provst i Sydslesvig, Viggo Jacobsen.
Ekstraordinært Gildeting den 14. december 2024
Sct. Georgs Gildet Flensborgs motivation for at blive en
”Eingetragener Verein” er følgende:
Vi ønsker at kunne afholde arrangementer selvstændigt, og på
disse arrangementer bestræber vi os på, at alle medlemmer er
både ansvars- og ulykkesforsikrede.
Vi ønsker at sikre gildets bestyrelse, således at
bestyrelsesmedlemmerne ikke hæfter personligt for eventuelle
skader, selvom bestyrelsen har handlet i overenstemmelse med loven.
Protokol af det ekstraordinære gildeting:
6 fremmødte deltagere
Dagsorden
Velkomst ved gildemesteren
Ami Jessen byder velkommen.
1. Valg af dirigent og referent
Ami Jessen vælges som dirigent og referent
2. Introduktion af problemstilling
Ami Jessen skildrer den nuværende situation. Vi har p.t.
ingen forsikring, der dækker os selv og vore aktiviteter.
En status som ”Eingetragener Verein” og som medlem af
SdU vil give os både en øget sikkerhed og fordele.
3. Skal vi blive en Eingetragener Verein”?
Der er enighed om dette. Enstemmigt vedtaget.
4. Skal Flensborg Gildet blive medlem af SdU
Der er enighed om dette. Enstemmigt vedtaget.
5. Evt.
Diskussion, om vi fortsat kan være en del af de tilsluttede
foreninger til SSF. Emnet tages op på et senere tidspunkt.
Protokol: Ami Jessen
Distriktets julekoncert på A.P. Møller Skolen
den 14. december 2024
48 gildemedlemmer havde sat hianden stævne ved Bingohallen
i Kruså den 14. december kl. 13.30. Herfra kørtes der i bus til
Slesvig Domkirke, der besigtigedes. Hele Domkirken var
forvandlet til et kæmpe julemarked, men alligevel var der
mulighed for blandt meget andet at se på det berømte
Brüggemann-alter, Konge Frederik I.s kenotaf og den
kæmpemæssige figur af den hellige Christoffer. Herefter var der mulighed for at gå rundt på egen hånd, indtil der skulle spises i restaurant Lucifer. KL. 18.25 hentede bussen os så og kørte os til A.P. Møller Skolen, hvor vi lyttede til en formidabel koncert med Sønderjyllands Symfoniorkester med duoen Helene Blum og Harald Haugaard. Phillip Faber var dirigent. Det var en usædvanligt dejlig tur i et skønt og veloplagt selskab.
Julefrokosten den 15. december 2024
Julefrokosten samlede 20 deltagere i Spejderhuset. Som altid
var det hyggeligt med god mad, sang og dejlige samtaler. Der
afsluttedes med et super bingo spil. Vi havde spejderchef Jesko Stolp med i vores kreds. Det var rigtig dejligt at have ham med.
Nytårsgildehallen den 16. januar 2025
Vi så på slides fra Kandersteg og fra Tydal-Jamboretten ved
Finn Limbrecht.
Landsgildeledelsens besøg
Den 13. februar deltog Finn og Ami i Landsgildeledelsens besøg hos repræsentanter for Vestjysk Distrikt og Sønderjyllands Distrikt.
Gildemødet den 20. februar.
Den 20. februar havde vi en dejlig sangaften i Det Danske Hus.
Lise Olsen og Mette Jessen hjalp os med at synge en hel masse dejlige sange. Det blev en formidabel aften.
Løvebrølet den 1./2. marts 2025
Ami og Inger P. stod post ved Gammellund Sø sammen med
Jesper Matthiesen. Mette og Björn Wegner var med i
lederteamet. Løbet gik fra Isted Kirke til byen Dannevirke.
Mette J. Var ansvarlig leder. Lise stod post sammen med Mette.
SdUs landsmøde den 15. marts 2025
Den 15. marts blev Sct. Georgs Gildet i Flensborg optaget som
medlem af SdU. Det var en stor dag.
Gildemesterens beretning den 25.03. 2025
Ami Jessen